چاپ

کنکور برای دانش آموز ما تبدیل به مسئله ای شده که تمام فکر و ذهن آن ها را از اول دبیرستان به خود معطوف می کند در صورتی که کنکور فقط یک آزمون تستی است و ارتباطی با نخبه بودن و پژوهش ندارد.

به گزارش خبرنگار «دانشجو سلام»؛یکی از نیازمندی های رشد و توسعه هر کشوری ظرفیت های انسانی پرتوان و بااستعداد آن هستند که می توان ادعا کرد کشور ایران اسلامی از این حیث غنی است اما پرسش اینجاست چرا با وجود استعدادهای بی نظیر در این سرزمین سرعت رشد و توسعه کشور فزونی نمی گیرد و یا چرا اقتصاد کشور تقویت نمی شود.

پس از تأکیدات مقام معظم رهبری در بکارگیری توان داخلی و بهره مندی از اقتصاد مقاومت در برابر تحریم خارجی به سراغ دو تن از دانشجویان نخبه دانشگاه گلستان رفته و با آن ها در ارتباط با چگونگی برقراری ارتباط میان صنعت و دانشگاه و ره برون رفت از مشکلات موجود این عرصه به گفتگو نشستیم.

سید وحید میرمنافی مهندس مکانیک دانشگاه گلستان در مقطع کارشناسی گفت: نخبه کسی است که به اطراف خودش بیشتر توجه کند تا ببیند مشکلات کجاست و سپس سعی کند آن ها را برطرف کند این رفع مشکل حتما تولید یک دستگاه فیزیکی نمی تواند باشد رفع مشکلات به صورت معنوی نیز در این قماش محسوب شده و در واقع یک نخبه قدرت احصای مشکلات و علل آن و در نهایت رفع آنان را دارد.

وی در خصوص رابطه میان صنعت و دانشگاه نیز عنوان کرد: در حال حاضر رابطه خوبی بین صنعت و دانشگاه وجود ندارد مشکل اینجاست که دانشگاه های ما آموزش محور هستند نه پژوهش محور و البته این مشکل فقط مختص دانشگاه های ما نیست بلکه از پایه وجود دارد، حقیقت این است سیستم مهدکودک در انجام کارهای عملی خوب است ولی در عوض اینکه با ورود به مدرسه و مقاطع بالاتر این اقدام شدت پیدا کند کمرنگ شده و حتی به طور کلی فعالیت عملی کنار می رود.

این دانشجوی نخبه "کنکور" را یکی دیگر از مشکلات سر راه پژوهش کشور خواند و ابراز داشت: کنکور برای دانش آموز ما تبدیل به مسئله ای شده که تمام فکر و ذهن آن ها را از اول دبیرستان به خود معطوف می کند در صورتی که کنکور فقط یک آزمون تستی است و ارتباطی با نخبه بودن و پژوهش ندارد.

میرمنافی در همین راستا خاطرنشان کرد: دانش آموزی که برای عبور از سد کنکور چهار سال سخت و طاقت فرسا را پشت سر گذاشته وارد دانشگاه می شود که کمی محیط متفاوت تری از مدرسه دارد و عدم قدرت تطبیق به وی ضربه می زند و توان تحقیق در این مقطع را نیز از او می گیرد.

وی تأکید کرد: شعار پژوهش و رابطه صنعت و دانشگاه به زبان داده می شود ولی مادامی که کارهای عملی در دانشگاه کم باشد نتیجه نخواهد داشت؛ فارغ التحصیلان ما فقط کتاب پاس کردند و در واقع پژوهشکده ای در دانشگاه ها وجود ندارد که بخواهند فعالیتی در این زمینه انجام دهند و اینجا تنها پای خواستن دانشجو در میان است و اگر می بینید ما در چند جشنواره مقام آوردیم و در زمینه پژوهش ورود پیدا کردیم فقط از باب علاقه خودمان بوده و حمایتی از هیچ قسمتی نبوده است.

این دانشجوی نخبه در ادامه اذعان داشت: این توجیه که تئوریات مبنای فعالیت عملی هستند درست است ولی واقعیت این است سیستم آموزشی ما دچار افراط و تفریط شده است و تئوریات را به 100 و فعالیت عملی را به صفر رسانده است.

میرمنافی اضافه کرد: متأسفانه واحدهای عملی در درس های دانشگاهی نیست، در رشته هایی که فعالیت عملی یک ضرورت است مانند رشته ها مکانیک، برق و عمران دانشجویان ما باید دستگاه هایی که باید در آینده با آن ها کار کنند را فقط به صورت عکس در کتاب ببینند و این باعث می شود موقع فارغ التحصیلی و ورود به بازار کار غافلگیر شود! و متأسفانه این فاصله بین علم و عمل و عمل آن طور که معلوم است به این راحتی ها پر نمی شود.

وی تأکید کرد: اگر تصور کنیم مشکل فاصله بین علم و عمل دانشجویان فقط مربوط به دوران دانشگاه است اشتباه کردیم این مشکل از پایه است که ظهور پدیده کنکور در دبیرستان به آن دامن هم می زند؛ من نمی گویم کنکور نباشد ولی اگر دانش آموزی به دنبال پژوهش بود امتیازی به وی بدهند تا فارغ از دغدغه کنکور به فعالیت پژوهشی بپردازد.

لازم به ذکر است این دانشجوی نخبه دانشگاه گلستان و اهل استان گلستان به همراه یکی از هم کلاسی های خود به نام «مجتبی ابوالحسنی» چند اختراع داشته اند که از نظر می گذرانید:

دستگاه اندازه گیری شدت میدان مغناطیسی که به جشنواره خوارزمی بخش دانشجویی، بخش بین الملل جشنواره شیخ بهایی، جشنواره جوان و جشنواره اختراعات و ابتکارات تهران راه پیدا کرده است

مجتبی ابوالحسنی در رابطه با این ایده گفت: از اول دبیرستان و درس فیزیک احساس کردیم این دستگاه وجود ندارد و درس مغناطیس هم درسی بود که به صورت تئوری خیلی درک عمیقی نمی توان از آن داشت که با ورود به دانشگاه و احساس نیاز بیشتر، خودمان دست به کار شدیم.

واکسینیاتور خودکار: که به طور خودکار به دام واکسن تزریق می کند در پانزدهمین دوره خوارزمی دانش آموزشی در بخش «مکانیک، زیست، دامپزشکی، کشاورزی و الکترونیک» مقام سوم را کسب کرد.

تب سنج بی سیم دام: که دمای دام را به صورت دیجیتال اندازه گیری کرده و نتیجه را به گوشی تلفن همراه ارسال می کند که توانست در چهاردهمین دوره جشنواره خوارزمی دانش آموزی راه پیدا کند.

جلوگیری از خشک شدن زیاد انجیر خشک: که با توجه به نیاز منطقه کرمان و جلوگیری از هدر رفت انجیر و افزایش کیفیت آن طراحی شده بود و در سیزدهمین دوره جشنواره خوارزمی دانش اموزشی رتبه پنجم بخش مکانیک کشاورزی و در چهاردهمین دوره نیز رتبه چهارم بخش مکانیک را به خود اختصاص داد.

انتهای پیام/